Friday, March 07, 2008

Kidz als geniale marketingterreur

"We zullen er eens voor smurfen dat die ouders lekker bij ons komen smurfen en niet bij die andere supermarkt..." Dat had de marketing-oppersmurf waarschijnlijk in zijn gedachten, toen hij de laatste, grote smurfen succes actie voorstelde aan zijn bazen bij AH. Want bij AH weten ze precies wat de kinderen willen: wie herinnert zich niet de Wuppies, het oranje bolletje met voetjes, waar zelfs hele auto's mee beplakt werden? Daarvoor waren al verschillende succesvolle acties geweest en daarna volgde nog een paar Disney-acties. Ze gingen bijna aan hun eigen succes ten onder, toen de Aladdin handpoppen niet meer leverbaar waren en er een massale volksoproer dreigde uit te breken omdat hele volksstammen ouders de serie poppen voor hun kids nog niet bij elkaar geshopt hadden...De laatste meesterlijke zet is natuurlijk de smurfen actie. Geweldig populair en als ouders ontkom je er gewoon niet meer aan om je mandje bij Appie te vullen, in plaats van bij de concurrent. Ik hoorde dan ook op het nieuws dat Ahold zijn omzet wederom flink verhoogd had; verbaasde me absoluut niet. Ahold is natuurlijk niet de enige die weet dat het loont om het via de kinderen te spelen.

Een ander bedrijf dat deze strategie al tientallen jaren met succes inzet is natuurlijk MacDonalds. De jonge zieltjes worden eerst flink gebombardeerd met reclame en zeuren daarna net zo lang aan je hoofd totdat ze het laatste Happy Meal-speeltje in hun knuistjes hebben.














Ook hebben we hier maandenlang Danoontjes gegeten tot we ze niet meer konden zien...en dat allemaal om het dierenalfabet bij elkaar te eten. De magneetjes waren zo gewild, dat ze in de supermarkten al uit de verpakkingen werden gestolen!














Cheez-dippers dacht toen waarschijnlijk: " Dat kunnen wij ook!" en kwam met magneetjes, met de afbeeldingen van Shrek erop. Dat werd dus Cheez dippers eten.





















Ook zijn wij in het bezit van 2 flessen Disney shampoo en tandpasta met Bert & Ernie erop... Als je er op gaat letten in de supermarkt, sta je verbaasd over het aantal verpakkingen met kinderhelden, die het produkt aanprijzen. Vandaag ging ik voor de bijl bij MacDonalds. Ik had Britt beloofd om er een keer met haar naar toe te gaan, omdat ik er ook een keer alleen met Quinn was geweest. Vandaag was de juf van Britt ziek en was ze onverwacht een dagje vrij. Dat was een mooie gelegenheid om haar te verrassen met een bezoekje. Je had dat stralende gezicht moeten zien toen we bij de Mac naar binnen liepen; daar doe je het toch allemaal voor?? Ik hoor de marketingafdeling zich op de achtergrond verkneukelen.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home