Monday, January 30, 2006

Wroeten in het verleden


Vandaag een "wroet"-dagje, ik heb vrij, Marca zit reserve en is nog niet opgeroepen. De kinderen zitten op school en ik ben bezig om de gegevens van Marca's familie in te voeren in de computer. Ik had van Marca's moeder een boekje gekregen over het geslacht Bloemhoff, dat terugging tot 1675. Leuk om te zien hoe ongelofelijk honkvast de mensen waren in die tijd! Dit was ik ook al tegen gekomen bij het onderzoek naar mijn eigen familienaam. Over een tijdvak van vaak wel 11 generaties, blijven families vaak in de zelfde stad, dan toch wel provincie, wonen. Vandaag verhuizen we net zo makkelijk naar Groningen of Maastricht of zelfs naar het buitenland. De afstanden zijn allemaal klein geworden door onze moderne manieren van vervoer. Vroeger was er alleen de boerenwagen en de trekschuit en was een reis naar een andere stad of streek net zoiets als een emigratie nu. Ook Marca's familie leefde al eeuwen rond en in Staphorst en was, zoals bijna iedereen in die tijd, werkzaam in de agrarische sector. Ik ben nu nog bezig met, zoals dat in vaktermen heet, het "skelet", later ga ik me bezighouden met het "vlees". Het skelet is het geheel van data van gebeurtenissen, die je kan terugvinden via burgerlijke stand en andere rijks, provinciale en gemeente administraties. Het gaat hier om geboorte,overlijden, trouwen, doop enz. Als dit skelet van data eenmaal hebt opgezet, is het natuurlijk leuk om eens te gaan kijkenn wat voor mensen die voorvaders nou eigenlijk wel waren. Dit is het vlees om de botten: Wat voor beroep hadden ze, tot welke laag van de samenleving behoorden ze, wat waren de dingen die de mensen in die tijd bezighielden? Misschien waren er wel net grote uitvindingen gedaan of was er net een grote pestepidemie geweest. Of er was een oorlog aan de gang. Allemaal dingen die grote sporen nalaten op iemand die leeft in zo'n tijdvak. Dat zijn leuke dingen om uit te zoeken. Hiervoor moet je dan bijvoorbeeld gaan kijken in archieven van de NS, of oude rechtzaken of boedelscheidingen bekijken. Uit doop en begrafenisboeken kan je soms ook veel informatie halen. Kortom speuren en nog speuren, oftewel lekker wroeten! Op de foto staat trouwens de opa van Marca: Jan Bloemhof, in zijn legertenue.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home