Saturday, September 09, 2006

Operation Frog resccue

Al enkele nachten lang had ik, terwijl ik in bed lag, vreemde plonsende geluiden gehoord vanuit onze tuin. Dat moest wel uit onze oude regenton komen. Meteen kwamen beelden op van een arm diertje, dat hulpeloos gevangen zat in de vochtige, donkere ton. De enige weg naar buiten is door het kraantje onderaan.... Naar mijn inschatting was het waarschijnlijk een kikker, maar het kon natuurlijk ook een ander klein beestje zijn wat erin gevallen was of misschien wel een waterslang...('s-nachts wordt je fantasie een stuk levendiger) Hoe zo'n beestje er in was gekomen was me een raadsel want er zit een deksel op dat de bovenkant helemaal afsluit. De eerste keer dat ik de geluiden hoorde, nam ik me voor meteen in de ochtend in de ton te kijken. Maar natuurlijk vergat ik dat en werd er pas weer aan herinnerd toen ik de volgende nacht weer de dezelfde plonsgeluiden hoorde. Weer nam ik me voor 's-ochtends meteen te kijken, maar nu was ik er al van overtuigd dat het wel een kikker moest zijn, aangezien een zoogdiertje hetzo lang niet zwemmend uitgehouden zou hebben. Deze gedachte nam het schuldgevoel dat ik niet meteen was gaan kijken een beetje weg. Uiteindelijk, nadat ik het de tweede dag weer vergeten was, kon de redding beginnen op de derde dag. Nadat ik de deksel had vrijgemaakt van alle oude kruidenplantjes en de wilde uitlopers van de klimop, zag ik meteen hoe een diertje er in gekomen zou kunnen zijn; het achterste deel van de deksel was verrot en hing half naar beneden, waardoor een grote spleet was ontstaan.
Met enige moeite lukte het me het deksel te verwijderen, daarna keek ik in een aardedonker gat waar niets in bewoog... Ik pakte het visnetje en begon door de halfvolle ton te roeren. Algauw zag ik een dikke kikker, die nu natuurlijk zijn best deed om niet in mijn netje te komen. Na een paar pogingen, lukte me het hem te bevrijden en even later ook nog zijn kleine broertje. Nu kan ik weer slapen, zonder de knagende gedachte dat er vlak beneden mijn raam op dat zelfde moment misschien een beestje langzaam aan het verdrinken is....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home