Thursday, July 27, 2006

"Die meneer voor u is zijn rijbewijs kwijt..,"


Als we naar mijn vader en moeder rijden, nemen we al jaren de route langs het water, langs de windmolens en Centerparcs en op naar de brug over het Nijkerkernauw. Het is een prachtige rustige weg, die voert langs het water, mooie boerderijen en akkers, bloembollenvelden en prachtige natuur. Het is ook een weg waar je maar 80 km/u mag rijden....
Deze, voor boerenkarren bedoelde snelheid, is voor mij toch echt te laag als ik hier rijd. Meestal staat de teller op 130 km/u op de lange rechte stukken, waar je een kilometer zicht hebt op eventueel verkeer dat je tegen zou kunnen komen.
Aldus geschiedde ook afgelopen dinsdag toen we Britt hadden weggebracht voor haar eerste echte logeerpartijtje bij opa en oma. Nadat we de Centerparcs gepasseerd waren en ik net de dijk met de windmolens was opgedraaid, sprong er al snel een wetsdienaar van achter een geparkeerde auto midden op de weg en gebaarde me dat ik moest stoppen. "We hebben u snelheid gemeten en kwamen uit op 123 km/u, daar gaat 4 km vanaf vanwege de correctie, dan komen we uit op 119 km/u terwijl u hier 80 mag rijden" "Dat is 39 km te snel, waardoor het een strafzaak wordt" Terwijl ik dit allemaal liet inzinken, vervolgde de agent uit Dronten, waarschijnlijk om me te laten beseffen wat een 'bofkont' ik nog was:: "Die meneer voor u is zijn rijbewijs kwijt, dat hebben we ingevorderd omdat hij meer dan 50 km te snel reed"
Daarna kwam de altijd weerkerende vraag die ze dan wel moeten stellen, maar waar je niet toe verplicht bent om er antwoord op te geven, "Wilt u dat ik nog opschrijf wat de reden is voor deze overtreding?" Nadat ik al gezegd had dat hier niets ingevuld hoefde te worden, bedacht ik me dat 80 km/u op deze weg echt veel te langzaam is. Een gevaarlijke 'in-slaap-sukkel-snelheid', die de veiligheid niet ten goede komt. Maar ach, laat maar zitten ook.
Zonde van het geld en voortaan toch maar iets dimmen op de dijk....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home