Friday, June 16, 2006

BBQ-kwaliteitje meneer: een Weber verkooppraatje


















Het blijft een beetje moeilijk te verklaren waarom de meeste mannen BBQ-en toch zo leuk vinden. Er zijn natuurlijk allerlei theorieen die teruggaan naar de oermens. Toen de mannen nog als Fred en Barney rondliepen en voor het eten moesten zorgen terwijl vrouwen nog in de grot voor de kinderen zorgden.... Veel mannen zijn ook niet vies van een leuk brandje, dus als je dat dan zo maar legaal in je eigen achtertuin mag aansteken... verder is het natuurlijk een gebeuren wat niet geheel zonder risicos is en daar kunnen de mannen dan aan hun vrouwen tonen hoe stoer ze zijn!
Als ik naar mezelf kijk is het een mengeling van het voorafgaande. Want hoewel blinde smaaktests hebben uitgewezen dat je het verschil niet proeft tussen een kooltjes BBQ en een gas BBQ en een gas BBQ natuurlijk veel praktischer is, zal ik toch vanwege de "romantiek van het vuurtje bouwen" nooit een gas BBQ kopen. Wat ik ook leuk vind aan BBQ-en is dat je ook hier, net als op elk ander terrein, jezelf kunt ontwikkelen en beter kunt worden in de bereiding van je eten.
We hadden altijd kleine BBQ-tjes van allerlei merken, die altijd weer snel bij het grof vuil verdwenen en waar we meestal niet meer mee deden als een hamburger,een forel of een worstje op klaarmaken. Sinds we "aan de Weber zijn", houden we het langer uit met dezelfde en probeer ik ook wat meer nieuwe dingen te maken op verschillende bereidingswijzen. We begonnen met de kleine "Smokey Joe", die we nog steeds hebben en sinds kort hebben we er een grotere bijgekocht, zodat ik ook vlees en vis op de indirecte methode kan grillen. Begeleid door een Weber kookboek, waar de technieken en recepten in behandeld worden, moet ik toch echt erkennen dat ik nu veel lekkerder dingen klaarmaak dan vroeger! De spullen van Weber zijn dan wat duurder, maar ze zijn kwalitatief echt een stuk beter dan de andere merken en het werkt gewoon heerlijk met goed materiaal. We hebben onze nieuwe 'kettle' al goed ingewijd. Na Michael en Kathalyne met de kids, hadden we zondag Nancy en Joost met Puck en woensdag Remko en Elina. Het was steeds weer erg gezellig om zo met zijn allen om tafel te zitten en bij te kletsen en zo nu en dan iets van de BBQ te verorberen. Zelfs toen het woensdag regende, was dat geen probleem, we hebben gewoon de BBQ onder het zonnescherm gezet en via de schuifpui af en aan gelopen, ging prima.
Ik heb al weer zin in de volgende keer.
Gisteren hebben we toch maar even een vegetarisch dagje ingelast....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home