Monday, May 29, 2006

Requiem en de 'flapper valve restraint spring'























Doordat ik afgelopen weekend in Barcelona was, waren de 2 kaartjes voor het zondagochtendconcert helaas onbenut gebleven. We hadden hier en daar nog rondgevraagd, maar we konden er ook geen anderen mee blij maken. Iedereen is druk, druk, druk! Dit weekend was er weer een concert en deze wilde ik beslist niet door mijn neus laten boren. Het was een van mijn favoriete stukken; Mozarts Requiem. Dirigent was Jaap van Zweden en er werd gezongen door het groot omroepkoor waar onze vriendin Henda inzit. Gelukkig waren papa en mama zo aardig om weer eens op de kinderen te passen. Marca had Flight safety examen. Een zeer belangrijk onderdeel van haar baan; volgens de officiele lezing zelfs de belangrijkste reden waarom een bemanning aan boord is (dus heus niet om jou je drankje te serveren...) Je moet alles weten over noodgevallen, procedures, lampjes en geluidsalarmen en dat voor 3 verschillende vliegtuigtypes! Echt geen makkie.
Ik kan me uit mijn vliegtijd nog een mooi woord herinneren van een klein onderdeeltje van een emergency-raft: "de flapper valve restraint spring" Leuk woord om galgje mee te spelen.... Afijn Marca kon dus helaas niet mee naar het concertgebouw en daarom ging ik samen met Remko. We namen zijn auto en parkeerde in de Q-Parking recht tegenover het concertgebouw.
Ik was er nog nooit geweest. Een prachtige garage! Voor zover je enthousiast kan worden over een parkeergarage, was ik dat over deze. Ruim, licht, schoon, je kwam al bijna in de stemming voor een mooi concert... De uitvoering zelf was prachtig, we hebben genoten. Indrukwekkende ontroerende muziek, zeker als je weet dat dit het laatste stuk was waarmee hij bezig was voor zijn dood. Tijdens het componeren werd hij steeds zieker en zijn vrouw haalde op een gegeven moment de partituur bij hem weg, waarna hij opknapte. Toen hij zich weer betere voelde, begon hij weer aan het stuk en werd prompt weer ziek.
Het leek wel of er een soort vloek op lag. UIteindelijk stierf Mozart voor hij het stuk af kon maken. Hij liet aan zijn assistent grove schetsen na over hoe hij het af zou moeten maken. Dit is inderdaad zo voltooid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home