Wednesday, June 04, 2008

Bio-Limoncello


De pure smaak van Citroenen.... zelfgemaakt én van biologische citroenen.
Ik kwam het recept tegen in Villa d'arte en het leek me meteen leuk om eens zelf te proberen. We hadden twee jaar geleden een fles van Michaël en Kathalyne gekregen, die toen op vakantie in Italië waren geweest: erg prettig goedje...
Het recept is niet lastig, het bereiden duurt niet lang, je hebt maar weinig ingrediënten nodig en het resultaat is héérlijk.
Dus wat houd je tegen?
Hier issie:

-4 biologische citroenen (want onbespoten en je hebt de schil nodig!)
-0.7 liter van de goedkoopste wodka die je kunt vinden (mij lukte het een fles onder de € 8 te vinden)
-1 kop poedersuiker
-500 ml water
-sap van 1 citroen

Week de citroenen 30 minuten in water, dep ze af en haal met een zester alle schil eraf. Neem geen wit mee want dat is bitter.
Doe de schillen met 2 kopjes wodka in een afgesloten fles en laat 4 dagen staan (zo nu en dan even flink schudden)
Maak van de suiker en het water een suikerstroop en laat die afkoelen. Voeg de afgekoelde stroop bij het schillen-wodka mengsel, voeg sap van 1 citroen en de rest van de wodka toe. Laat opnieuw 4 dagen trekken en schudt af en toe even.
Na de vierde dag: passeer het mengsel door een kaasdoek of zéér fijne zeef en giet het in een mooie fles. Proef het mengsel dan even. Ik vond het nèt niet zoet genoeg en heb er nog een beetje suikerstroop aan toegevoegd. Volgens het recept moet je het dan nog een week laten rusten, maar ik vond hem de zelfde avond, toen hij lekker gekoeld was, al heerlijk!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home