Thursday, June 19, 2008

De Oostvaarders


"Zullen we eens een lekker eind gaan wandelen?", vroeg ik aan Marca, nadat we de kinderen naar school hadden gebracht. "Ja, laten we eens naar de lepelaarsplassen gaan"
Toen we wat spullen bij elkaar gegraaid hadden en onderweg waren in de auto, bleek dat ik eigenlijk de Oostvaardersplassen bedoelde en Marca de Lepelaarsplassen. We besloten naar de Oostvaarders te gaan. Kon ik mooi mijn nieuwe kijker uitproberen, die ik net van mijn verjaardagsgeld had gekocht. We reden via de trekweg richting Lelystad en sloegen op de Knardijk linksaf en stopten bij het bezoekerscentum van Staatsbosbeheer. Het was nog droog, maar wel dreigend bewolkt.
Eerst liepen we naar observatiehut 'De Kluut', die net om de hoek lag. Hier keken we mooi uit over het water. Hier zagen we een paar Pleviertjes, Grauwe gans en Lepelaar. Toen besloten we vanaf hier de 5 km lange wandeling te maken naar de Zee-arend, een andere observatiehut. Het was heerlijk rustig en onderweg zagen we prachtige vinken, grote specht en een ruigpootbuizerd of kiekendief. éénmaal in de hut, konden we de enorme kudde Konikspaarden redelijk dichtbij zien grazen! Ook heel dichtbij: een grote groep edelherten met kalfjes en op de achtergrond Heck-runderen. Hier kwam ook nog een Zilverreiger voorbij en Aalscholvers en Ooievaars... Het was indrukwekkend om zoveel wild en bijzondere vogels in één keer te zien! Mijn nieuwe kijker bewees meteen goede diensten, wat een prachtig helder beeld!! Onderweg kwamen we de boswachter nog tegen, waar we even lekker mee hebben staan kletsen. De kringloop van de natuur en het op termijn laten terugkeren van de wolf, passeerden even de revue.
Ondertussen begon het te regenen. De stevige trek begon inmiddels ook toe te slaan, dus toen we weer bij de parkeerplaats terug waren, besloten we weer naar huis te rijden. Een half uur later zaten we nog na te genieten achter een een boterham met gebakken ei.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home