Thursday, September 04, 2008

Alisa in het écht






















We hadden haar alleen nog van een foto bewonderd. Ons nieuwe nichtje Alisa. Tijd om haar eens in het écht te gaan bekijken. Ik had me al laten vertellen dat baby's die met de keizersnee geboren zijn er een stuk toonbaarder uitzien dan hun lotgenootjes die hun weg door een nauw geboortekanaal hebben moeten afleggen... Zelf kwam ik als een soort verschrompeld appeltje naar buiten met een enorme richel in mijn hoofd omdat ik ergens op het bekken van mijn moeder gelegen had... (sommige kwade tongen beweren dat dit nooit meer goed gekomen is). Alisa was wat dat betreft dus niet in het nauw gekomen. En dat was goed te zien! Een prachtig kindje met een mooi rond koppie. Veel haar en al meteen een zeer intelligente en onderzoekende blik. Dat wordt volgens mij een slim meisje. Ze heeft mooie lange vingers en mooie lange wimpers.
Remko vertelde dat het eigenlijk een heel makkelijke baby is die weinig huilt, goed slaapt en eet. Wat wil je nog meer?? Wij mogen haar nu helaas nog niet aanraken. Dit schijnt in Rusland wel gebruikelijk te zijn; de eerste tijd mag alleen de moeder( en de vader) het kindje aanraken omdat die de 'zelfde soort bacteriën' bij zich zouden hebben. Later, als de weerstand wat toegenomen is, mogen anderen het ook aanraken of vasthouden. Wij moeten ons echt inhouden, je bent zo geneigd om eens even een lief klein handje beet te pakken of om zacht over een wangetje te aaien... Verder is het ook nog Russisch gebruik dat de eerste 40 dagen niemand, behalve de directe familie, het kindje mag zien. Dit is in verband met 'het boze oog'; eventuele kwade invloeden die mensen mee zouden kunnen nemen naar het baby'tje, die daar dan nog heel gevoelig voor is. Kortom heel anders dan hier, waar in principe Jan en alleman het kindje meteen na de geboorte mag vasthouden en knuffelen. Misschien ook niet zo goed. Voor beide tradities valt wel wat te zeggen. Het is in ieder geval een schatje en we zijn blij dat alles zo voorspoedig verloopt!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home