Saturday, April 05, 2008

Bomen knuffelen






















Denk je eindelijk een uniek, onontdekt plekje te hebben gevonden, waar je helemaal lekker tot rust kan komen, gaan ze commercieel.....Ah, nee hè! Hoewel het natuurlijk niet echt "mijn" plekje was, voelde het wel zo. Vaak als ik naar mijn ouders ging in Ermelo of Putten plande ik meteen een bezoekje in aan mijn "twee grote vrienden"; twee gigantische seqoia's, die in het Arboretum staan van Landgoed Schovenhorst. Het landgoed is (was) een oase van rust met een prachtige verzameling exotische bomen. Ik ging altijd even naar ze toe om hun heerlijk fluweelzachte bast te voelen en om even met ze te "praten" Sinds ik ooit "The secret life of plants" van Tompkins & Bird heb gelezen, kijk ik echt heel anders tegen planten en bomen aan. Het is in mijn leven één van die boeken, die grote indruk hebben gemaakt en mijn leven daardoor een beetje hebben veranderd. Hoewel iedereen wel weet dat planten en bomen "levende" organismen zijn, gaat dit boek een stuk verder door te beweren dat ze ook een soort bewustzijn hebben en dingen kunnen waarnemen.... erg wazige en softe praat van geitenwollensokkentypes natuurlijk, ware het niet dat de schrijvers hun theorie onderbouwen met wetenschappelijk uitgevoerde experimenten! Kijk! toen werd het voor mij toch weer erg interessant. En het maakte daardoor grote indruk. Afijn, die heerlijke rust in Schovenhorst lijkt ten einde want er is "geld uit Brussel" beschikbaar gekomen...joepie!! uitgeven dus, die hap. Want anders moet je het teruggeven en dat willen we natuurlijk niet. Er komt eerst natuurlijk een grote parkeerplaats (waar je dan meteen € 2,50 voor kwijt bent) om 'al die bezoekers' te kunnen ontvangen. Verder maken we natuurlijk het 'verplichte' info-centre met 'verplichte' landgoedwinkel waar produkten worden verkocht die "gerelateerd" zijn aan Schovenhorst. Ik zie de potjes EKO-honing, de zakjes meel en de verschillende theesoorten al in de rekjes pronken...Misschien is een "Schovenhorst-mascotte" ook nog iets om over na te denken jongens?, kunnen jullie dan ook meteen in de landgoedwinkel gaan verkopen! Dat wordt cashen!






















Verder gaat er nog een grote uitkijktoren verschijnen, om die eentonige, groene horizon te doorbreken. En als klap op de vuurpijl gaat er ook nog een tunnel gegraven worden om de hordes bezoekers zonder gedrang naar binnen te kunnen krijgen....Tja dat geld uit Brussel valt echt niet tegen en het moet nou eenmaal op! Kortom, wat eerst een oase van rust was, dreigt te veranderen in een park met Disney-achtige aspiraties. En dat terwijl ik denk dat de bezoekersaantallen wel heel optimistisch zijn ingeschat. Iets soortgelijks heb ik zien gebeuren met de oude bioscoop "Cinescope", hier in Almere. Ook zij kregen geld uit Brussel, wat als manna uit de hemel leek te vallen. Niets was te gek, de hele boel werd verbouwd met de mooiste apparatuur en de duurste installaties, maar de bezoekersaantallen vielen zwaar tegen en waren veel te optimistisch voorgesteld.Doodzonde allemaal! Daar komt bij dat ik vanaf nu € 3,50 entree moet betalen in Schovenhorst, elke keer als ik mijn twee vrienden wil opzoeken...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home