Thursday, April 03, 2008

Salame di Fichi, Datteri e Nocci























Alleen om de naam al zou je dit recept willen maken....Maar als je de ingrediƫnten bekijkt kan het ook niet stuk: vijgen, dadels, walnoten, citroen en sinaasappelschil. Als ik dat lees, weet ik in mijn hoofd al dat ik dat lekker zal gaan vinden! Alle ingrediƫnten zijn makkelijk verkrijgbaar behalve de ouwel. Dat blijft toch altijd weer een probleem. Voor de bodem van de Panforte heb je het ook nodig en dan gebruikte ik vaak losse velletjes eetpapier, die je in sommige supermarkten nog bij het snoep kan vinden. Het nadeel van deze velletjes is echter dat ze maar 7 x 15 cm groot zijn, dus je moet enig knip en plakwerk verrichten om de bodem te kunnen bedekken. Verder zitten er maar een beperkt aantal velletjes in die wit zijn; de rest heeft allemaal felle kleurtjes, die kinderen ongetwijfeld aanspreken, maar die minder geschikt zijn voor gebruik in recepten. Ik had al flink wat ge-googled en kwam al snel tot de ontdekking dat ik niet de enige was die op zoek was naar grote vellen ouwel...volgens mij kan je rijk worden als je dit goed aanpakt :-)) Uiteindelijk kwam ik terecht bij cake.nl , een site waar ze een online-shop hebben en allerlei bakkersbenodigdheden verkopen. Het was niet goedkoop, maar ik heb nu mooie grote vellen ouwel (A4 formaat en ronde met diameter 22 cm)

Volgens sommige recepten is ouwel en rijstpapier hetzelfde. Mijn ervaring is dat het toch twee verschillende materialen zijn. Ik had (heel goedkoop) rijstpapier gekocht in de Toko, maar dit was heel hard en niet flexibel. Totaal ongeschikt voor mijn salami :-(( Ik heb er wel een panforte mee gemaakt, maar het bleef hard en schilferig, dus dat knikkeren we maar in de afvalbak...Gisteren de salami gemaakt, hij moet nu nog een maand op een koele plek liggen-wat een kwelling!!-voordat we hem kunnen opeten
Volgen mij is hij goed gelukt, het mengsel smaakte in ieder geval uitstekend!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home