Sunday, April 27, 2008

Arnold's Catering

De cateraar gebeld en Arnold komt aangesneld....Nieuwe slogan voor een nieuwe bedrijfsactiviteit??
Nee, toch maar niet...beetje te suf ;-))
En een nieuwe bedrijfsactiviteit, dat moeten we ook nog maar even afwachten.
Feit is wel dat Hugh me gevraagd had wat Spaanse en Italiaanse hapjes voor te bereiden voor zijn grote voorjaarsproeverij.
Dat zijn 2 dagen achter elkaar 80 man die komen knabbelen en proeven!
Das toch even wat anders dan een hapje maken voor een paar vrienden die langs komen.....
Toch leek het me een ontzettend leuke uitdaging en voor mezelf weet ik ook dat ik het wel moet kunnen.
Hugh was enthousiast geworden toen hij dit blog had gelezen. Hij zag dat ik erg met eten bezig ben en dan met name de zuidelijke keuken. Op zijn proeverij wil hij een aantal thema-tafels neerzetten. Daarbij ook een tafel met Spaanse wijnen en één met Italiaanse. Op deze tafels zou ik mij uit mogen leven met mijn hapjes! We besloten om eerst even proef te draaien met een privé-proeverij, om te kijken of de versnaperingen wel bij de wijnen zouden passen en om even het budget door te praten.
Vandaag was het zover; om half drie vertrokken we naar Loenen met onze 'catering-auto'...
Gisteren had ik het grootste deel van de dag besteed met boodschappen doen en de recepten klaarmaken. Ook goed om te ervaren hoeveel tijd alles in beslag neemt en hoeveel tijd het zou worden als je hetzelfde recept voor 160 man moet klaarmaken....
Van te voren had ik al een aantal amuses uitgezocht, die me wel lekker en geschikt leken.
Er waren aardig wat voorwaarden waar aan voldaan moest worden: Het moeten amuses zijn die niet te groot (en daardoor vaak te duur) zijn. Ze moesten redelijk gemakkelijk in grote hoeveelheden te maken zijn. Ze moesten er tegen kunnen om een tijdje op een tafel te staan in de, misschien wel warme, buitenlucht. En natuurlijk het allerbelangrijkste: ze moesten smakelijk zijn en goed bij een wijn passen! Dit alles beperkte de keuze aanzienlijk. Toch was het me gelukt om drie Spaanse tapa's en drie Italiaanse amuses te selecteren. Voor de Spaanse tafel waren dat 'Albóndigas', een soort gekruide gehaktballetjes in saus, 'Pimientos picantes', geroosterde gemarineerde paprika's en als laatste 'Manchego con Membrillo', stukjes manchego kaas met 'een hoedje van kweeperen-gelei'. Voor de Italiaanse tafel had ik in gedachten: gemarineerde tijgergarnalen, Taleggio met gedroogde tomaat-reepjes en Panforte de Siena.
Het weer werkte goed mee en algauw zaten we achter de eerste 3 flessen rosé die geproefd 'moesten' worden. Hè, wat verevelend....De één bleek nog lekkerder dan de andere. Ook maakten we een fles Frésita soldaat, een van oorsprong witte, sprankelende wijn uit Chili waar, uit Patagonië met de hand geplukte aardbeitjes, aan zijn toegevoegd....Alles natuurlijke ingrediënten!
Als je deze lichte wijn van 8% in je glas hebt, stuiven de wilde aardbeitjes echt je neus binnen! Heerlijk puur zomerterrasjes-genot! Nog even de definitieve prijs afwachten, maar als die rond de € 8,00 gaat uitkomen, ga ik massaal bestellen dat weet ik nu al.
Mijn gerechtjes vielen in goede smaak en waren volgens Hugh goed te combineren met verschillende wijnen. Dat wordt dus hard aan het werk voor het weekend van 17 en 18 mei!
De kinderen vermaakten zich ondertussen heerlijk op deze idyllische plek. We konden heerlijk bijpraten en omdat het toch vakantie was hoefden we niet zo heel erg vroeg naar huis terug.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home