Monday, May 05, 2008

Strandje in Staphorst


Voor een leuk strand hoef je echt niet naar de zee. Zelfs in Staphorst hebben ze nog een leuk strandje. Aan de rand van een bos-meer in de boswachterij Staphorst, bevindt zich een heerlijk strandje waar het gezellig druk is, maar waar je niet als sardientjes naast elkaar hoeft te liggen. De sfeer is daar heerlijk ontspannen. Géén groepjes opgeschoten jongens die de boel terroriseren, géén blèrende radio's, géén laag overscherende matras-vliegers, die je bijna onthoofden maar mensen die heerlijk ontspannen naar hun spelende kinderen kijken, die zich prima vermaken met zandtaartjes bakken, takjes en dennenappels zoeken en tekeningen in het zand maken. Een tafereeltje zoals wij ons dat in het 'drukke westen' alleen nog herinneren van 20-30 jaar geleden.... Wat een verademing dat dit dus tóch nog blijkt te bestaan in Nederland! Ik lag er afgelopen zondag echt van te genieten toen we bij mijn schoonouders op bezoek waren. Voor de rest zou ik nóóit in Staphorst willen wonen, maar dit is dan toch één van de positieve dingen van in 'het oosten' wonen. Het was 4 mei en in Staphorst werd niet gevlagt omdat het op een zondag viel.... Thuis had ik wel onze nationale driekleur halfstok gehangen, voordat we weggingen. Ik heb het altijd al leuk gevonden om de vlag uit te hangen en grijp elke mogelijkheid aan. Voor mij is het nu paradijs: Willem jarig, Koninginnedag, 4 mei, bevrijdingsdag! Ik vind de Fransen enorme chauvinisten-ze hebben het woord natuurlijk ook uitgevonden-maar ik vind dat we best wat trotser mogen zijn op onze Nationaliteit.
Mijn schoonouders hebben bij hun appartement een mooi balkon aan de éne kant en een fantastisch terras aan de andere kant.
Op dit terras hebben we de rest van de middag, na ons strand-bezoekje, gezeten. Het is een heerlijke plek, die zelfs té warm kan worden, als je niet in de schaduw kan zitten. 's-middags hadden we al warm gegeten, zoals dat hier de gewoonte is. Marca's moeder had speciaal voor mij bitterkoekjes-pudding gemaakt. Héérlijk!! Zó worden we graag verwend! Na de avond-boterham weer huiswaarts. Iedereen was rozig en moe van de overdosis buitenlucht en zon. Dat zijn wij westerse bleekneusjes helemaal niet gewend! We sliepen heerlijk....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home