Monday, April 06, 2009

Je bent wat je eet


Na ons verdiept te hebben in enkele zeer onthullende en schokkende boeken over de voedsel-industrie (maffia zou misschien zelfs beter passen), proberen we nu thuis zo eerlijk mogelijk te eten. Dit houdt eigenlijk in dat je zelf zoveel mogelijk klaarmaakt met de natuurlijke (biologische) grondstoffen. Dus geen handige voorverpakte soepjes, sausjes ed meer, maar zelf aan de slag!
Een heel ingrijpende beslissing die natuurlijk veel extra tijd kost maar ook veel voldoening geeft.
Je leert ook meteen wat het nou eigenlijk is wat je eet. Veel mensen vergeten volgens mij tegenwoordig dat 'je bent wat je eet' maar dan ook letterlijk: al het voedsel dat jij consumeert wordt in je lichaam omgezet in onder andere bouwstoffen waar jouw nieuwe cellen van gemaakt worden! Dus als de basisgrondstoffen niet deugen kan je moeilijk verwachten dat het eindprodukt degelijk zal zijn... verder verzamelt je lichaam allerlei toxische stoffen, die in een hoop produkten zitten. Het weet hier geen raad mee en dus worden ze opgeslagen in vetweefsel of in je lever. Deze stoffen zorgen weer voor abnormale processen en allerlei bijbehorende ziektebeelden.
Wat mij het meest verbaasde toen ik me in de materie verdiepte, was het feit dat bijna iedereen -inclusief wij zelf tot voor kort- totaal niet kritisch is over wat hij eet en drinkt. De meeste mensen denken "het zal wel goed zijn", "anders zou het toch niet verkocht mogen worden?" en "Ah joh, dat valt allemaal wel mee" Dat dacht ik in het begin ook, maar het valt dus helemaal niet mee! Als volwassene krijg je ieder jaar zo'n 5-7 kgs!!! additieven naar binnen! Dat zijn dus de E-nummers, die in onleesbare lettertjes op je etiket staan... pure troep, vergif.
Je merkt dat ik al aardig fanatiek geworden ben! We blijven natuurlijk gewoon lekker van alles eten, lekkerder eigenlijk.
Smaken zijn puur en het geeft voldoening dat je weet wat je eet en dat je er zelf voor verantwoordelijk bent.
Dingen die we nu zelf maken zijn:

-Brood zelf bakken van biologisch meel (doen we nu al een paar jaar)
-Pizza's helemaal zelf maken op een ovenplaat, heerlijk!
-Mayonaise zelf maken, een fluitje van een cent met de staafmixer, als je even weet hoe je het moet aanpakken. En nog goedkoper en lekkerder ook!
-Koekjes en taarten bakken.
-Zelf bouillon trekken en geurige soepen maken.
-Patat snijden van aardappels, voorbakken en afbakken, heerlijk!!

Het is verbazingwekkend hoeveel je zelf kunt doen en kan klaarmaken, maar het kost allemaal natuurlijk wel.... tijd!
Dat is natuurlijk precies de reden waarom de voorverpakte produkten op de markt verschenen; het gaf de huisvrouw destijds meer gelegenheid om ook andere dingen te doen. Maar zoals zo vaak gebeurt, lever je voor gemak wel kwaliteit in en in dit geval zelfs gezondheid!
Toen mijn schoonzus Elina nog niet zo lang in Nederland was, maakte ze alles zelf klaar. In Rusland is dat nog heel gewoon. Voor een soep kocht ze alle groenten en ging die zelf snijden, terwijl wij lekker makkelijk een pakje Iglo uit de diepvries trokken. Destijds leek me dat allemaal een beetje overdreven. Maar nu begrijp ik dat heel goed en doe ik hetzelfde...
Ik heb gelukkig vrij veel tijd thuis, dus ik kan het me ook veroorloven om er lang mee bezig te zijn, dat besef ik ook wel.
Maar het zou naar mijn mening geen kwaad kunnen als de meeste mensen wat kritischer zouden kijken naar wat ze eten en drinken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home