Monday, November 17, 2008

Yuri & Arie


Vandaag met Britt haar klas mee geweest naar het 'Eksternest', als rijder/begeleider. Hier ontmoetten we Yuri en Arie. Arie kwam uit Zutphen- volgens zijn zeggen de mooiste plaats in Gelderland- en sprak met een prachtig accent. Dat accent bleek Gelders en was een taal, 'de mooiste van Nederland en misschien wel van de wereld' Behalve een hele trotse inwoner van Gelderland, was Arie ook een heel aardige man die, op zijn eigen wijze, de kinderen kon boeien met zijn verhalen. Hij hield de ettertjes-die er in elke klas moeten zijn- prima onder controle en vertelde over zichzelf en zijn mooie paard Yuri; 'Toen ik hem kocht heette hij al Yuri en ik al Arie, dus dat heb ik maar zo gelaten'
Yuri en Arie bleken één van de laatste koppels te zijn in Nederland die nog op de ouderwetse manier bosbouw bedreven. Na het kappen van de bomen, komen Arie en zijn trouwe viervoeter in actie en slepen in een oogwenk de omgevallen boom, vanuit het dichte woud naar de verzamelplaats... Een demonstratie volgde uiteraard. Iedereen was diep onder de indruk van de enorme kracht van Yuri en de controle van Arie.
Toen ik later nog even met Arie stond te praten, vertelde hij me dat dit misschien wel zijn laatste klus was geweest. De concurrentie met tractoren was moordend, opdrachtgevers keken alleen naar de prijs.In Duitsland was de situatie heel anders, daar mochten tractoren veel gebieden niet in, zodat ze dan op ouderwetse paardenkrachren aangewezen waren. Maar hier in Nederland niet. Hij ging omscholen naar schaapherder.
Schaapherders waren 'hot' vertelde Arie, alle natuur beschermings-organisaties lieten hun terreinen begrazen door schapen. Schaapherders waren niet aan te slepen...
Terwijl ik met Arie praatte, dromden de meisjes samen rondom Yuri om hem te aaien. Waarom zijn het altijd de meisjes, meestal net tegen de pubertijd aan, die zo in paarden geïnteresseerd zijn? Een vriend van me heeft hier een behoorlijk vrouw-onvriendelijke theorie over, die ik hier maar niet uit de doeken zal doen...
Het was in ieder geval een mooie belevenis om dat prachtige paard aan het werk te zien. Het weer werkte ook mee; het was een prachtige, zeer koude, heldere ochtend met een mooi bleek winterzonnetje. De hete adem van Yuri zorgde voor mooie witte wolkjes, die langzaam in de ijle winterlucht oplosten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home